Saturday 12 March 2011

New Design of Bird House : Believe It Or Not???

Sebelah rumah anda ada bukit yang bergua??..beranikah meniru design ini...

dulunya sebuah gua...tetapi telah di update menjadi BH...huhu..hanya menutup pintu gua tersebut dengan bata-bata yang disemenkan...kemudiannya membuat lubang enterance hole untuk sang walit sahaja...last sekali pasang tweeter dalam dan pasanag suara luar untuk panggil burung ni...hebat betul cara ini...modal ckit sahaja digunakan...tetapi anda perlu cari bukit yang berbatu n mempunyai mata air sedikit dalamnya...bukan apa air yang menitik dan mewujudkan kolam-kolam kecil mampu memberikan suhu yang disukai sang walit...tetapi persoalannya...adakah anda mempunyai bukit bergua seperti ini...???..may be itu harta ahmad albab yang punya...hehehe

Pandangan dari dalam setelah pintu masuk gua tersebut ditutup dan diikat bata sepenuhnya dan membuat satu lubang masuk untuk sang walit...hebat betul kan pemikiran orang sekarang ini...lokasinya ialah di Indonesia...di Malaysia belum lagi ada yang meniru aksi ini...kenapa ek...jawapannya ialah tidak semua bukit di Malaysia mempunyai gua...jika ada pun kebanyakkannya menjadi tempat tidur bagi sang kelawar sahaja...tidak banyak yang didiami sang walit..kalau ade gua pon sumenya tinggi dan terlalu bahaya untuk membuatnya...tapi tidak mustahilkan ade jugak gua-gua yang rendah yang belum dixplore lagi kan...may be tuan punya gua tersebut mampu membuat design sebegini...hehe..anda buat...anda dapat...


swiftlets-zone 4 all
email me : shidey_zone@yahoo.com

No comments:

Post a Comment