Sunday 3 July 2011

KampungKu Kini Pesat Dengan Industri Burung Walit : Think Positive Atau Negative

Dulu aku penah berangan untuk membina bh di sini...tetapi kini...

 kini perkembangan industri burung walit ini sangat cepat membangun dan sukar di gugat...setelah bh saya siap pada tahun lepas saya pernah berangan untuk membuat bh kedua di kampung halaman sendiri iaitu di jitra kedah,....tetap disebabkan bajet masih belum mencukupi maka hajat tersebut saya tangguhkan seketika...Tetapi...

 nampaknya potensi lokasi yang telah saya kaji ini juga telah dikaji oleh orang lain juga dalam perkembangan industri ini...anda bayangkan dalam setahun lebih sahaja kira-kira 8 hingga 10 buah bh telah didirikan di kawasan ini iaitu Kampung coconut island, Machang dan Tunjang...tidak cukup dengan itu kini kira-kira 5 buah lagi dilihat dalam pembinaan dan dijangka disiapkan dalam tempoh 3-4 bulan lagi...sungguh dahsyat potensi industri burung walit ini...emmm adakah saya terlewat untuk membina bh di kawasan ini ek...saya rasa tidak kerana saya sentiasa berfikiran positif...

 apa yang menarik tentang pembinaan bh di sini ialah akan menyebabkan kawasan di sini satu hari nanti akan menjadi tempat ecopark burung walit yang mana dalam tempoh 5 tahun akan datang bakal didimi ribuan burung walit anggaran kasarnya...jadi lokasi disini masih lagi akan strategikakn untuk membina bh...apa yang paling menariknya ialah....

ada sebuah bh yang kini dalam pembinaan dengan anggaran saiz 20x70 3 tingkat sedang dalam proses pembinaan..menariknya ialah bh tersebut dibina betul2 berdepan tanah lokasi yang saya akan membina bh yang ke 2..jadi apa lagi saya akan tunggu bh yang besar itu siap dulu dan biarlah bh tersebut didiami oleh ratusan atau ribuan burung walit dulu...akhinya saya akan membina bh ke 2 tersebut berdepan dengan bhnya...brung walit yang banyak mendiami bhnya kelak akan saya panggil untuk ke bh saya juga...rasanya dengan cara ini faktor kegagalan akan dapat diminimakan...apa yang penting kita bertanding secara sihatkan...hehee..gambar di atas ialah beberapa bh yang saya sempat ambil berdekatan dengan lokasi bh saya yang kedua tersebut...kelak tunggulah dalam 2 tahun lagi bh yang ke 2 atau ke 3 aku akan menyusul di kawasan ini...saya berharap bh ini semua akan berjaya dan melahirkan banyak koloni walit...hehehe..chaiyok2..layan je...

swiftlets-zone 4 all
email me : shidey_zone@yahoo.com
phone : 012-5328332

No comments:

Post a Comment