Sunday 26 February 2012

Sokongan Sahabat Berkaitan Boikot Penjualan Sarang Burung Dengan Harga Murah...

Anda Bila Lagi...Jangan cakap je...buat tau...


layan email ini...

Assalamualaikum bro,
Berita dari Radio Sarawak minggu lepas amat mengejutkan saya dengan berita harga sarang burung di Sarawak jatuh ke harga terendah iaitu sekitar RM1000 sekilogram. Amat menyedihkan, namun kempen yang bro cadangkan itu amatlah sesuai. Kejam dan tamak sungguh orang tengah ni. Jika keadaan ini berterusan, akan 'membunuh' industri ini.

Persoalan ini menjadi rumit apabila saya selidiki kebanyakan orang tengah ini akan menghantar kepada beberapa buah syarikat pengeksport yang merupakan pemegang lesen untuk melaksanakan tugas eksport tersebut. Pemegang lesen tersebut berpakat untuk menurunkan harga bagi mengaut keuntungan yang berlipatkali ganda. Perkara ini telah dimajukan kepada kementerian, namun belum ada susulan.

Teringat saya dengan saranan seorang rakan sepejabat. Pegilah melancong ke China, jangan lupa bawa sekilo 2 sarang burung yang sudah diproses. Harganya masih tinggi sekitar RM10,000/kilo. Kos pegi balik RM3000. Untung 7 ribu. Ada sanggup?

Wassalam.


komen shidey:   Perkara yang dikatakan oleh sahabat ini sememangnya itulah yang terjadi kini...kenapa kita sering ditindas...baik kita kumpul banyak-banyak sarang...nanti kita atur trip p china jual je kan...yang penting simpan dulu kini...

swiftlets-zone 4 all
email me : shidey_zone@yahoo.com
phone : 012-5328332

1 comment:

  1. ini lah pilotik cina, cerdik. kita orang terlalu membara, oarang cina tetap masih butuh sarang walit ni, krn selain di konsumsi ia juga buat obat2an farmasi, koesmetik. jadi mereka pandai mengatur pasaran. masih kah kita ingat pertandingan bola dunia saja ,bandar di cina bisa mengatur skor.., trik judi...bukan, barang pertanian mereka juga kuasai pasaran dunia, skrg elektro .,hp gmna juga.., murah byk kelebihan juga, ditambah lagi hampir setara dgn hp yg sekelas nokia,sony.., pertanyaan saya ..apakah harus orang cina saja yang mau kaya???

    ReplyDelete