Tuesday 15 February 2011

Nest Marking And Unfinish Nest...

Now u can smile...

Hari ini baru je balik dari langkawi setelah berada di sana selama 6 hari 5 malam mengikuti dua kursus berkaitan kerja saya...letih je rasanya hari ni...tetapi sebagai peminat sang walit ini sampai je di rumah terus saya letakkan barang dan mengambil kunci BH...tak sabar untuk meninjau keadaan dalam BH..sebelum saya ke Langkawi hari tu sempat saya memasukkan racun serangga Fendona dalam humitifier saya untuk membunuh lipas-lipas dan semut yang menghuni BH...apabila dibuka je BH kelihatan banyak betul lipas mati di atas lantai..terkejut gak saya...banyak betul lipas dalam BH saya ni...tapi kini semuanya telah mati...hehehe..selamat sikit sarang burung walit ini...untuk makluman semua jika lipas banyak dalam BH anda maka sarang burung anda akan rosak dimakan serangga ini...2 bulan lepas juga 3 biji sarang burung walit saya rosak dan habis di makan lipas...kita penat menunggu tapi serangga ni dengan selambanya mencuri memakannya...hehehe..tapi saya tak nak bercerita tentang lipas n racun fendona ni..lain posting saya akan berkongsi dengan anda...apa yang saya nk kongsikan ialah selepas je saya masuk dlm BH dan melihat lipas tersebut mati saya terus mendongak dan tersenyum....Alhamdulillah...nest marking dalam BH bertambah...1,2,3,4,5 dan, dan,dan,dan....hehehehehe...semua nest marking tersebut di sudut-sudut dan ade jugak yang di tengah lajur kayu nesting plank....Alhamdulillah...mungkin burung muda yang telah menemui pasangannya dan baru hendak membina sarangnya...betul ke cerita U ni....entahlah...jom layan je.....

kelihatan sarang sang walit  yang belum lagi disiapkan....

 ha..yang ni nest marking je dulu...pasni jadi cm gambar atas n pastu siaplah sarangnya...

 nest marking ni banyak cikit dari gambar di atas....

 sarang ni belum disiapkan lagi dengan sempurna...lagi 3 minggu or sebulan siaplah kot bergantung kepada pemakannya dan keadaan cuaca diluar n suhu di dalam BH jugak...


swiftlets-zone 4 all
email me : shidey_zone@yahoo.com

No comments:

Post a Comment