Wednesday 23 February 2011

Pertanian Itu Perniagaan : Ikan Sepat Benua

Al Kisah : Mempelbagaikan Sumber Pendapatan...

Hari ini saya tak nk menulis tentang sang walit ini....hehehehe...nk rehatkan minda jap..hari ini saya ingin berkongsi mengenai spesis ikan air tawar atau orang Kedah memanggilnya sebagai ikan darat..ikan yang dimaksudkan ialah ikan sepat benua...semalam saya sempat mengikut seorang sahabat untuk meninjau kawasan tanah bapanya yang akan dibangunkannya sebagai rumah walit atau BH..pukul 5.00 petang kami berjanji berjumpa di rumahnya iaitu di sebuah kampung di Yan..seperti yang dijanjikan pukul 5 saya sampai ke rumahnya tetapi sahabat tersebut tiada di rumah kerana pergi mengambil bapanya yang mahu menunjukkan lokasi tersebut...semasa menunggu sahabat tersebut saya terpandang akan kolam-kolam kecil di belakang rumahnya yang cantik...saya segera meninjau kolam-kolam tersebut...adakah terkejutnya saya...dalam kolam tersebut mempunyai kira-kira 5,000 ekor ikan sepat benua...sahabat tersebut mempunyai 3 kolam..jadi 15,000 ikan sepat benua...wah banyak betul...apa lagi...sempat jugak saya snap beberapa keping gambar untuk di kongsi dengan anda...hehehe..ikan sepat benua ini rasanya sungguh sedap tau...feveret sy ni...hehehe...sbenarnya saya lebih suke memelihara ikan...bukan apa jika anda rasa tensen..anda dapat pegi relekkan minda dengan memberi ikan tersebut makan...hhuhu..pastu lepak tepi kolam kan...layan blues lah plk...hehhe..em...ingt lepas ni ne be ikan sepat ni plk lah..mentor dh de kan..nnti leh sy jd mentee kepada sahabat saya yang telah berjaya ni plk...sharing is caring...anda buat,anda dapat...layan je...(tentang sahabat saya tadi tu...lenkali lah cite k)..tengah do layan tengok ribuan ikan ni...hehehe..layan je...

terpegun saya apabila ternampak ribuan ikan sepat benua ini timbul di permukaan kolam...banyak betul ikan ni...1st time dapat lihat ikan sepat sebanyak ini...

geram betol tengok...cm rasa nk jala je terus ikan ni..mau dapat penih jala kalau sekali campak je ni..hehehe

goreng garing-garing sedap ni...makan pulak panas ngn nasi..perg meleleh air liur ni..nanti nk mintak lah kt sahabat ini ikan ni...hehehe

rezeki dari Allah...dimana ada kemahuan di situ ada jalan kan...so kepada yang berminat dalam pelbagai jenis industri pertanian ke penternakan ke lakukanlah dengan bersunguh-sungguh sehingga berjaya...pelbagai cabaran dan dugaan akan ditempuhi dalam merealisasikan impian tersebut..tetapi sejauh mana anda menghadapi dan menguruskan cabaran tersebut yang perlu dipelajari...janganlah sekadar hangat-hangat tahi ayam sahaja..atau pun sekadar melepas batuk di tangga sahaja..lakukanlah yang terbaik sebab jika anda berjaya maka akan da ramai yang mencontohi anda....jika tidak segerakanlah menguruskan penyelesaian sehingga berjaya...tidak ada seorang pun di dunia ini yang mencipta sesuatu terus beroleh kejayaan sebaliknya kegagalan yang diperolehinya..tetapi meraka terus bangkit dan masih mencipta dan mencipta dan mencipta sehinggalah berjaya mencapai apa yang dikehdakinya....anda buat anda dapat...

Pertanian Itu Perniagaan
email me : shidey_zone@yahoo.com

1 comment:

  1. Di sini ialah Benjamin hubungi butiran E-mel, lfdsloans @ outlook.com. / lfdsloans@lemeridianfds.com Atau Whatsapp +1 989-394-3740 yang membantu saya dengan pinjaman 90.000.00 Euro untuk memulakan perniagaan saya dan saya sangat berterima kasih, Sungguh susah bagi saya di sini cuba untuk membuat jalan sebagai ibu tunggal perkara-perkara tidak mudah dengan saya tetapi dengan bantuan Le_Meridian meletakkan senyuman di wajah saya kerana saya menonton perniagaan saya semakin kuat dan berkembang juga. Saya tahu anda mungkin mengejutkan mengapa saya meletakkan perkara seperti ini di sini tetapi saya benar-benar perlu menyatakan saya terima kasih supaya sesiapa yang mencari bantuan kewangan atau mengalami kesulitan dengan perniagaan yang ada atau ingin memulakan projek perniagaan dapat melihat ini dan memiliki harapan untuk keluar dari kesulitan .. Terimakasih.

    ReplyDelete