Monday 21 November 2011

Email Dari Sahabat Perwalitan

Masalah Di LMB Kaedah Corong Masuk...

 (gambar hiasan)
semalam seorang sahabat lama telah menghantar email kepada saya..bh beliau mempunyai masalah burung tak mau masuk bh...gambar bhnya lebih kurg jugak bh ini iaitu menggunakan kaedah masuk seperti corong tersebut...masalahnya burung datang banyak tetapi hanya beberapa ekor sahaj yg masuk bh...yg lain cm takut je..jadi setelah banyak pembaharuan pada bh di lakukan telah dibuat dan sama sahaja maka saya sarankan sahaj agar corong tersebut dibuang je dan lihat hasilnya kelak..kita nantikan berita gembira dari sahabat kelak...jom layan emailnya...

email dari sahabat :
salam En Shidey
kenapa ye burung hanya berlegar sahaja kat lubang masuk.saya melihat seolah-olah burung mcm takut untuk masuk dan bila sampai kat lubang masuk seolah-olah burung brek dan naik keatas tak masuk kedlm rumah.dalam 50 ekor dtg hanya 2 ekor aje masuk.Rumah burung saya beroperasi sudah 5bulan lebih  beroperasi.setakat ini hanya lbh kurang 3 atau 4 ekor tidur kat dalam rumah.
rumah burung saya 20x30x30,saiz rooving room 10x30.kedudukan lubang masuk matahari jatuh,rumah burung saya tak guna monkey house kerana saya menebuk lubang didinding lbh kurang besar 2 kaki x 2 kaki suhu 28 

Kongsi pendapat :


saya baru tgk gmbr bh tu (owner attach gambar jugak). sy rasa may be lubng masuk bntuk corong tu yg sbbkn burung takut masuk bh.saiz lubng tu dh ok tp bila ltkkn corong tu menyebbkn lubg tu jd sempit. burung takut masuk bimbgkn sypnya kena corong tu.sy rasa baik buang corong tu dan gunakan kaedah sekatan partion dlm bh utk kurgkn chaya masuk bh. ini mslh besar kalau tak buang.tq

Swiftlet-zone 4 all
email me : shidey_zone@yahoo.com
Phone : 012-5328332

No comments:

Post a Comment