Thursday 8 September 2011

Penggunaan Lampu Warna Merah Di Antara Lubang Masuk Burung Dalam BH

idea baru yang boleh di cuba...lokasi bh ini di Alor Star..

ini adalah contoh lampu yang mengeluarkan cahaya merah apabila di pasang..lampu yang mengeluarkan cahaya sebegini diketahui tidak meyakitkan mata kita sebaliknya dapat mewujudkan suasana suram dan malap dalam bh..tetapi bagi penggunaannya apakah kelebihannya????

 gambar di atas saya ambil ketika bulan puasa yang lalau yang mana ketika itu hendak berbuka puasa di sebuah hotel di Alor Setar...lokasinya yang agak terperosok dalam bandar menjadikan bh ini kurang kelihatan di waktu siangnya..yang hanya kedengaran adlah bunyi suara panggilan daripada tweeter luarnya...namun semuanya berubah apabila tiba waktu magrib iaitu waktu berbuka...ketika itu saya dapat lihat banyak burung mula terbang pulang ke bh masing-masing...

apa yang menariknya dalam banyak bh yang dibuat di sini ada sebuahnya yang agak unik iaitu du lubang masuk burungnya atatupun di kawasan atasnya sebelum ke nesting plank ianya di pasang dengan lampu berwarna merah...anda lihatlah sendiri cahaya kemerahan yang keluar dari lubang masuk bh ini...ternyata idea baru yang dibuat oleh pemiliknya ini menyebabkan kita tertanya-tanya apakah kelebihan yang ada pada bh tersebut...apa yang saya lihat walalupun lampu warna merah tersebut di pasang ketika itu tetapi masih banyak juga burung walit yang tetap memasuki bh itu tanpa takut akan cahaya tersebut...pada pendapat saya pula, pertamanya lampu tersebut di pasang begitu pertamanya untuk menghalau predator malam seperti burung hantu dan sebagainya...keduanya pula ialah untuk mewujudkan suasana yang samar-samar di ruang masuk burung...tetapi adakah burung walit menyukai lampu merah tersebut ek...em nanti saya akan try dulu kelak dan saya akan bagitahu perkembangannya kepada pembaca blog di sini...layan je...

swiftlets-zone 4 all
email me : shidey_zone@yahoo.com
phone : 012-5328332

No comments:

Post a Comment