Monday 24 October 2011

Kelebihan Partion (Sekatan) Dalam Bh

Ramai juga yang bertanyakan soalan ini...

Partion atau pun ruangan sekatan dalam bh kini sering dibuat oleh mana-mana konsultan ataupun owner rumah burung ini..tetapi harus diingat ianya hanya sesuai untuk rumah burung yang bersaiz besar sahaja k..untuk bh yang kecil sesuai juga tetapi asalkan tidak menggangu ruangan ataupun laluan burung terbang memasuki kawasan nesting room kita..

apakah sebabnya dibuat partion atatupun sekatan ini ek...

1. adalah untuk mengawal cahaya yang memasuki ruangan masuk ke nesting room ini...telah diketahui bahawa makin gelap sesebuah kawasan nesting room itu adalah yang terbaik dan disukai oleh sang walit ini untuk bersarang...

2. adalah untuk mewujudkan ruangan atau bilik-bilik khas agar burung walit ini memilih kawasan mana yang disukainya untuk bersarang...diketahui bahawa privacy itu pentingkan untuk kita kawen dan memadu kasih...jadi macam itu jugalah kepada sang walit ini...betul ke niek..entah lah..

3. adalah untuk membezakan kawasan antara roving room dan nesting room..sekatan ini penting agar kawasan ini dapat dibezakan kerana kita dapat mengawal aroma yang dibuat dan kawasan mainan burung ini sebelum ke nesting room untuk bersarang..

4. dan lain-lain lagi...hehehe..jom layan gambar di bawah pula...

 kawasan nesting room yang dibuat partion ni...

 dijadikan banyak bilik ni.

 anda boleh mencubanya

 ini pula partion yang dibuat untuk membezakan antara kawasan nesting room dan roving room dan hanya dibuat lubang untuk sang walit memasukinya...seeloknya lubang dari roving room ke nesting room ini dibuat besar agar walit mudah memasukinya terutama anak-anak walit yang muda dan baru belajar untuk terbang...

 partion ini buat guna material apapun tak pe..guna syiling rumah ke, playwood ke dsgnya asalkan tidak dibuat menggangu laluan burung walit terbang dalam bh..

ini contoh partion yang mudah sahaja iaitu menggunakan kotak yang terpakai tetapi tebal dan besar..

.saya pernah juga masuk bh yang dibuat bilik-bilik begini ternyata ianya menjadi dan dapat lihat banyak sarang dalam bilik tersebut sedangkan kawasan terbuka tiada lagi walit memilihnya untuk bersarang..jadi tak alah kalau anda mencubanya kan...layan je..

swiftlet-zone 4 all
email me : shidey_zone@yahoo.com
phone : 012-5328332

No comments:

Post a Comment