Thursday 14 April 2011

Kalendar Burung Layang-Layang (Burung Walit) : Peringkat Tumbesarannya

Di keluarkan oleh Jabatan Perhilitan semasa di bawah pentadbirannya..


syabas sekali lagi diucapkan kepada Jabatan Perhilitan kerana berjaya mengeluarkan poster seakan kalendar mengenai tumbesaran burung walit ini..saya berjaya mendapatkannya satu itu pun setelah diberi oleh kenalan saya iaitu Pakdin..setelah anda sekali imbas poster kalendar ini menyebabkan anda akan mudah mengetahui mengenai tumbesaran burung walit ini..poster ini dahulunya dikeluarkan oleh Jabatan Perhilitan semasa burung walit ini dibawah pengawasan mereka..ermmm mana poster cmni dari Jabatan Veterinar pulak ek...hehehe

saya zoomkan kalendar ini dan anda dapat saksikan peringkat 1 : anak yang baru menetas tidak mempunyai bulu, berwarna merah jambu dan mata masih tertutup. Bulu utama mula tumbuh dalam masa 7 hari.

saya zoomkan juga peringkat 2 : mata anak burung mula terbuka dan bulu dewasa mula tumbuh dalam masa 11-20 hari dan lebih dikenali sebagai 'porcupine stage'.

zoomkan juga peringkat 3 : bulu pelepah telah mula tumbuh di keseluruhan badan dalam masa 23-40 hari.

jom zoom peringkat 4 : apabila bulu pada bahagian sayap dan ekor telah cukup panjang, sarang tidak dapat menampung anak burung tersebut dan ia banyak menghabiskan masa bergantung di luar sarang. Anak burung layang-layang akan mula terbang dan meninggalkan sarangnya dalam masa 40-44 hari.

Contoh antara spesis burung layang-layang di malaysia ini...

ini pun juga salah satu spesisnya juga..

yang pon tergolong dalam spesisnya juga...membuat sarang menggunakan bahan-bahan terbuang dan ranting-ranting kayu..

swiftlets-zone 4 all
email me : shidey_zone@yahoo.com
phone : 012-5328332

No comments:

Post a Comment