Monday 24 January 2011

MLM oh MLM...

...Gambar Hiasan...

Semalam ada yang menelefon shidey bagi menanyakan soalan berkaitan syarikat seperti MLM yang menawarkan penjualan lot-lot sarang burung untuk dijual...em soalan ini sebenarnya pernah menjadi perbulan hangat satu ketika dahulu...bisnes seperti MLM ini tidak terkecuali turut terkena kepada bisnes sarang burung ini setelah syarikat terbabit melihat akan potensi sarang burung ini yang kini telah menjadi perhatian banyak pihak...pada pendapat saya senang sahaja...jika kita sanggup melabur puluhan ribu untuk lot-lot terbabit baik kita terus membuat sahaja BH dengan harga yang mampu dibina..

hal ini kerana banyak lot-lot yang dijual terbabit sebebnarnya di atas kertas sahaja tetapi adakah anda sendiri telah melihat lot-lot rumah terbabit...bagiaman pula cara menjaga lot-lot terbabit...jika semuanya diserahkan kepada syarikat tersebut sahaja dan anda tidak dibenarkan melawat maka sudah semestinya berlaku sedikit keraguan disitu...kenapa anda tidak dibenarkan melwat sedangkan lot tersebut adalah lot yang anda telah dibeli...syarikat MLM tersebut menjanjikan pulangan selepas 2 tahun tetapi jika burung walit ini tidak bersarang dalam BH tersebut adakah anda akan mendapat hasilnya....sudah tentu tidak bukan dan syarikat ini akan memberikan banyak alasan tentangnya seprti ade masalah sound, design silap, burung walit baru sekit tidur dan belum bersarang dan bermacam-macam lagi...

jadi akhirnya anda juga yang akan rugi sedangkan syarikat tersebut akan menjual lot2 lain pula kepada org lain pula...sebab itu jika anda mempunyai BH sendiri maka anda akan dapat mengawalnya 100%...at least anda nampak pelaburan anda tersebut dengan berdirinya BH anda dan dapatkan lah buku-buku ataupun maklumat berkaitan sang walit ini  dalam membimbing anda sehingga berjaya...ramai yang sanggup berkonsi rahsia kejayaan mereka dengan anda..tetapi kenelah bijak memilih consultans yang terbaik yang mana tidak mengambil kesempatan dengan hanya berlagak mengaku sebagai consultan terbaik dalam industri ini tetapi tak tahu langsung tetang habitat sang walit ini...kini banyak maklumat yang mudah diproleh di internet tentang rahsia sang walit ini..banyak juga diceritakan mengenai keburukan MLM berkaitan industri sarang burung ini...anda carilah dahulu sebelum membuat pilihan dalam pelaburan anda....tepuk dada, tanya hati.....swiftlet-zone 4 all....mesti mari...

2 comments:

  1. Ada banyak cara untuk 'raise' capital. So far tak de dengar lagi cara MLM ni. Yang ada general term yg digunakan iaitu 'lot'. Kalau lot untuk share untung rugi, itu konsep mudharabah. Entity yg participate mungkin bergabung secara partnership di bawah partnership Act. Atau Sdn Bhd di bawah Companies Act.

    ReplyDelete
  2. Untuk partnership, tak boleh lebih 20 orang. kalau dalam agreement kenalah semua partner sign dlm satu agreement. Kalau kita beli lot dan sign agreement sorang aje sure something is wrong atau agreement can be manipulated.

    ReplyDelete